Har du ännu inte kommit ur den där lite tyngre skruden du la på dig med julmaten? Känner du dig trött och seg, på vippen att bli sjuk så fort du tar i lite extra? Den rakaste vägen att bli av med trötthet och extrakilon är att rensa ut toxiner – kaphaöverskott – och boosta immunförsvaret. Båda tar vägen genom magen.

vårglad-iStock_000040986728Small kopia

Vintern har samma kvaliteter som kapha: kall, tung och blöt. Om man nu kan tala om en typisk vinter i år, vädret liknar mer en torr och blåsig höst-vår som ökar vata. Vinterkylan och vind eldar på aptiten och ger oss alla, oavsett kroppstyp starkare matsmältning. Därför äter vi och kan också smälta mer fett, kött och sött under vintern. Men när vårvärmen närmar sig kan den kapha du byggt upp under vintern lätt ackumuleras, fastna i kroppen och blockera och leda till trötthet, vårförkylning, slemmig hosta, vårallergier, seghet i kroppen, nedstämdhet eller vårdepression.

Vill du hjälpa kroppen att hålla dig frisk och välmående i vår gör du klokt i att börja rensa ut och boosta redan nu.

Ur ett ayurvediskt perspektiv hänger hälsan på en god matsmältning. Det gäller även immunförsvaret. Matsmältningsapparaten rensar ut toxiner, bryter ner maten och fördelar rätt näring till kroppens alla vävnader och celler. Med ett kaphaöverskott som blockerar kan immunförsvaret inte gör sitt riktiga jobb: skydda dig från yttre angrepp som bakterier, virus och pollen. Genom att sätta igång matsmältningen och cirkulationen så kan kroppen själv rensa ut toxiner och stärka immunförsvaret.

Här följer enkla kost- och livsstilsråd, och andnings- och yogaövningar som balanserar kapha och boostar immunförsvaret.

Kost- och livsstilsråd för mild utrensning

I motsats till kaphas kvaliteter – tyngd, kyla och fukt – vill du skapa lätthet, aktivitet och öka värmen i kroppen. Börja med att drar ner på olja och fett, i synnerhet mejeriprodukter. Koka och woka maten lätt så att den allt långsammare matsmältningen får något att jobba med. Ät inte mer än vad kroppen behöver, vilket betyder så mycket som ryms i två kupade handflator. Håll kroppen varm och torr. Aktivera dig och öka cirkulationen, både med kryddor som värmer upp och hjälper till att rensa ut toxiner. Sätt även igång cirkulationen med torrborstning. Ta dig ut i naturen, promenera, spring, cykla. Drick varmt vatten mellan målen för att hjälpa kroppen att spola ut toxinerna. Dricker du örtteer med t ex ingefära efter maten förbränner du ännu mer.

Alla kryddor är bra, men allra bäst är:
  • Ingefära, chili, svartpeppar, senapsfrö, hing, kanel (heta och värmande kryddor som skapar lätthet, ökar cirkulationen och hjälper att driva ut toxiner).
  • Gurkmeja, bockhornsklöver, saffran, spiskummin (bittra, sträva, värmande, utrensande).
  • Basilika, timjan, rosmarin, bockhornsklöver, oregano (aromatiska – stärker matsmältningen och driver ut fukt).
Undvik för mycket sött, salt och surt:
  • Söt mat som rött kött, säd (vete, ris, spagetti), fett, mejeriprodukter och choklad.
  • Salt (binder vatten) och vattniga grönsaker (zucchini, gurka, tomat).
  • Surt, så som citron och rå tomat, fermenterad mat (miso, alkohol, vinäger), yoghurt.
Bra att äta mer av:
  • Svamp, spenat (kokt), vitlök, aubergine (värmande och sätter igång cirkulationen).
  • Bladgrönsaker, blomkål, broccoli, potatis, sparris, böner, bovete, quinoa (sträva och bittra).
  • Äpplen, päron, gröna druvor och granatäpple (sträva och bittra).

Yoga och andningstekniker

  • Gör dynamisk yoga som utmanar uthålligheten, ökar hjärtrytmen, cirkulationen och kraften i dig: Solhälsningar, hunden, krigaren, Sat Kryan, skulderstående. Bakåtböjningar som halv eller hel brygga både utmanar och stimulerar sköldkörtelfunktion, som kan vara låg.
  • Långa djupa andetag reducerar gifter, slem från lungor och luftvägar och ger lugn i sinnet.
    Denna andningsteknik:
    – ökar cirkulationsförmågan och rensar ut toxiner från cellerna.
    – reducerar gift och slem från lungor och luftvägar.
    – förhindrar att kolesterol ansamlas i blodet.
    – stimulerar det parasympatiska nervsystemet som skänker vila till hjärta och våra inre organ. I vila kan kroppens självläkande system arbeta för full kraft.
  • Eldandning frigör gifter från celler snabbare och ökar därmed förbränningen och vitaliserar immunförsvaret. Tekniken reglerar nedsatt matsmältning, sköldkörtelfunktion och högt kolesterol. I andningsteknik fokusera du på utandningen. Kasta ut utandningen genom att pumpa in magen mot ryggraden, som om du skulle hosta. Inandningen är passiv och spontan. Gör hellre långsamt och känn hur magen pressar ut andetaget.
  • Magandning (Bhastrika), är bästa pranayama för kapha, se instruktion och effekt nedan. Tekniken värmer, så undvik den om du är i övervägande pitta och vata.
  • Andas dig ur nedstämd- och seghet. Genom att andas genom höger näsborre sätter du igång det sympatiska nervsystemet, energin och cirkulationen i kroppen.

Magandning (Bhastrika)

Börja med att andas in och ut genom näsan med fokus på utandningen. Förläng utandningen. Andas in för att fylla lungorna genom att öppna och lyft bröstet mot taket och expandera lungorna.

Andas ut kraftfullt för att tömma lungorna på botten. Pressa ut andetaget genom att runda bålen så att du kan dra ihop bröstet och tömma lungorna fullt ut.

Upprepa övningen 12 gånger, ta sedan paus i 1 minut, repetera 12 gånger till. En gång är både in- och utandning.

Effekt
  • Magandning ökar syreupptaget i röda blodcellerna, eliminerar toxiner från blodet och för det till lungorna där gasutbytet sker.
  • Den större mängden syre hjälper till att oxidera fett.
  • Andningstekniken förbättrar artär- och lymfcirkulationen.
  • Förbättrad blodcirkulation förser hjärnan med mer syre som blir mer alert och uppmärksam.
  • Luften som vanligtvis blir kvar på botten av lungan håller sorg. Magandningen rycker upp sorgen och fyller på med glädje.

Text Marie Androv, www.sjalikropp.se bild iStock
Redaktör Dr Sangeeta Balaprakash

Author: Sangeeta

Leave a Reply