Blir du djupt trött och nedstämd på våren? Tappar lusten och motivationen? Då lider du kanske av vårdepression. Här kan du ta del av enkla tips för att motverka depressionen.

Depression har många orsaker: skilsmässa, förlust av nära, sjukdom, pensionering, giftermål, barn som flyttar ut, sorg, ensamhet och mycket annat. Årstidsförändringar påverkar också kroppen och sinnet. I synnerhet i övergången mellan vinter och vår, då den ayurvediska kapha-kvaliteterna dominerar.

Alla tre kroppstyperna, vata, pitta, kapha kan ligga bakom depression. Det kan vara att du aktiverar dig alltför mycket mentalt eller fysiskt (vata), pressar eller presterar dig deprimerad (pitta) eller inaktiverar (kapha) dig till depression.

Depression vanligare på våren – vad beror på det på?

Depression är alltid ett uttryck för kapha, oavsett vilken dosha som orsakat den. För depressionen gör dig tung, mörk, seg och trött, utan lust och motivation, precis som kapha i obalans. Våren är en kaphaperiod som ofta ger långsam matsmältning och gör att du lätt samlar slagg och toxiner i kroppen. Det ökar depressionskvaliteterna hos många av oss. Har du dessutom kaphadominans i din kroppskonstitution, kan våren bli djupare och mörkare än för många andra. Vårdepression kännetecknas av en djupare trötthet, som inte alltid går att sova sig ur.

Tre mentala kvaliteter/karaktärsdrag påverkar doshorna på olika sätt. Sattva, rajas och tamas. Tänk dig att dessa kvaliteter kan speglas i en spegel. Då är tamas den svartmålade spegeln med några glasrispor som grumlar ditt seende och du knappt kan urskilja dig själv igenom. Rajas är de där förvrängda speglarna i lustiga huset, där, hur du än rör dig framför dem alltid ser en förvrängd bild. I sattvaspegeln är bilden av dig helt klar.

När man har depression ser man inte klart. Tankar och känslor vandrar i en negativ spiral. Tamas, som liknar kapha i obalans, är den kvalitet som går in och stör och grumlar din dosha i vårdepression. För vator kan det ofta börja med ångest, hyperaktivitet, speedad (Rajas), som övergår i sorg, brist på mening och djup obeslutsamhet (tamas). Beroende på vilken dosha som dominerar din konstitution ger det sig i uttryck i olika känslor och symptom:

  • Vata: rädsla, oro och ångest, nervositet, osäkerhet, känsla av ovärdighet, humörsvängningar, hyperaktivitet, speedad, dåligt minne, brist på mening, sorg, ensamhet, sömnlöshet, förstoppning.
  • Pitta: ilska, irritation, svartsjuka, hat, maktfullkomlig, tävlingsinriktad, rädsla för att misslyckas, tappa kontrollen eller misslyckas. Involverar ofta stark självkritik, tankar om att ta sitt liv om det blir för mycket skuld och skam att bära. Sura uppstötningar, matsmältningsbesvär.
  • Kapha: seg och trött, känsla av tyngd, mörker, melankoli, utan lust och motivation, kraftlöshet och hopplöshet som leder till översovande, tröstätande, viktuppgång och övervikt.

Råd vid vår/kaphadepression

  • Vistats i dagsljus så mycket du kan. Ställ dig mot husväggen, gå en runda runt huset.
  • Ta extra D-vitamin. Depression är relaterat till på brist på dagsljus, som behövs för att kroppen ska producera D-vitamin. Ta extra D-vitamin som tillskott under vintermånaderna är att rekommendera.
  • Andas långa djupa medvetna andetag. När kroppen slappnar av i det långa djupa andetaget ökar syresättningen, hjärnans kemi förändras på sikt, kroppen släpper spänningar både mentalt och fysisk, sätter igång matsmältning och utrensning, ökar energin och livskraft.
  • Fasta i tio dagar. Ta bort all vete, mejeriprodukter, kött, kallt vatten eller drycker med is. Ät endast hälften av den portion du brukar (som ryms i två handflator). Ät på så regelbundna tider som du kan.
  • Drick minst två koppar ingefärste om dagen. ½ tsk ingefärspulver eller två cm färsk ingefära i kokt vatten, mellan målen sätter igång matsmältningen och utrensningen.
  • Motionera – yoga – mycket. Promenera varje dag i dagsljus, även om det bara är fem minuter runt huset till en början. Och yoga. Forskning visar att stillsamma yogapass är minst lika effektiv som KBT och antidepressiv medicin vid lätt och måttlig depression.
  • Stig upp på morgonen trots att din kropp skriker om att ligga kvar. Handlingen skapar till slut en vana som tar dig sakta tar dig ur nedstämdhet.
  • Titta upp på hustaken/trädkronorna. Har du tänkt på att när du är nedstämd, deprimerad eller stressad är blicken ofta fäst i marken. Att lyfta blicken kan vara allt som krävs för att få nya perspektiv och bryta ett mönster för ett ögonblick. Ögonblick blir stunder.
  • Musik som terapi. Ayurveda föreskriver specifik musikterapi, Raga, vid olika mentala obalanser. Precis som negativa tankar – ordljud – försätter sinnet i olika stämningar så påverkas humöret av musikvibrationer och ljud. Lyssna på och sjung med i musik eller mantran du gillar.
  • Silkesmassage. Denna ayurvediska torrmassage görs med silkeshandskar. Garshana stimulerar blod- och lymfflödet, rensar levern genom att avlägsna orenheter i blodet och blodkärl, och rensar ut slagg (ama). Har du torr hud, massera kroppen med olja efteråt (sesamolja för vata och kokosolja för pitta).
  • Bastu och varma bad. Värme släpper spänningar i kroppen. Depression är en sammandragning i både i muskler och sinne.
  • Välj vad du tar in. Tankar och känslor kan vara svårt att kontrollera. Därför kan det vara enklare att börja med att påverka vilka intryck du väljer att ta in. Vad höjer humöret? Ger en gnista av hopp, lust eller energi? Gör mer av det!

Ta det varligt med aktiviteten, övergör inte så att du drar på dig en vataobalans istället, blir hyperaktiv, splittrad och vårdslös mot dig själv.

Om du känner dig mycket speedad, ofokuserad, agiterad eller irriterad, eller är väldigt stressad så är orsaken till depressionen troligen en annan än vår/kaphadepression. Konsultera då en läkare/ayurvedarådgivare. KBT-terapi är att rekommendera. Ibland kan man behöva bryta depression med medicin, för att sedan kombinera olika metoder, terapi, yoga, kost etc.

Text och bild Marie Androv, www.sjalikropp.se
Redaktör Dr Sangeeta Balaprakash

Author: Sangeeta

Leave a Reply