Bland alla detox- och kostråd är det lätt att missa de allra viktigaste och enklaste sätten att kickstarta kroppen och rensa ut toxiner: syre och vatten. Att andas och dricka vatten på rätt sätt är utrensande och gör dig klar och lätt i kropp och sinne. Dessutom förebygger det typiska vårobalanser som pollenallergi, långsam matsmältning, trötthet, vårförkylning, nedstämdhet etc. Om du ska satsa på något för att må bra i vår, börja andas och drick vatten på rätt sätt.

brun-behandladeyeem-motvändSå här i januari känns våren ofta långt borta. Grått. Vått. Ska vintern någonsin ta slut? Med vintern smyger sig lätt tyngden och trögheten in i kropp och sinne. Det beror på att vattenelementet dominerar denna årstid: blött, kallt, tungt. Kanske har du dessutom glatt mumsat sött över jul och nyår, med några extrakilon som fortfarande sitter kvar.

Den finaste gåvan du kan ge till din kropp är långa djupa andetag och vatten. Tillsammans kommer de på sikt att sätta igång magen och utrensning, stärka immunförsvaret, lugna sinnet.

Syret – viktigaste födan

Syret är den viktigaste födan av alla. På inandning när syret kroppens alla celler. Andetaget förser inte bara kroppen med syre som används i vårt cirkulationssystem, för att smälta föda och ta upp näring, stärka immunförsvaret, producera energi i cellerna, rensa kroppen från slagg på utandningen och aktivera kroppens lugn- och rorespons, parasympatiska nervsystemet. Med varje inandning fylls även livskraften på, prana, på yogiskt språk.

Livskraften används av vårt nervsystem. Varje tanke, känsla, handling, vilje- och muskelansträngning förbrukar en viss mängd livskraft. Hög tanke- och känlsoverksamhet, som vid stress, depression, sorg, kräver stora mängder livskraft.

Stress hindrar andetagets läkande effekt. Hjärnan som kräver 20 procent av det syre vi andas in för att fungera optimalt, tar stryk allra första. Därför blir vi så mycket mindre effektiva, sämre på att lösa problem, ta kloka beslut och uppfatta vad vi behöver för att må bra när vi stressar.

Koppla upp dig på det långa djupa medvetna andetag fem minuter varje dag. Sitt bekvämt med fötterna i golvet. Andas in ett djupt andetag ner bakom naveln, fyll upp lungornas så att magen expanderar, revbenskorgen likaså, och bröstet reser sig mot himlen. Det är helt naturligt att magen som först expanderar jämnas ut när du fyller lungorna ända upp i bröstet. Låt utandningen sakta pysa ut utan ansträngning, töm lungorna på botten. Vänta i mellanrummet som andetaget naturligt tar innan kroppen säger till att den behöver nytt syre. (Det långa djupa andetaget som det lärs ut i MediYoga).

Andetaget kopplar ihop kropp, sinne, sinnesintryck och själ/ande. Lösgör dig från huvudet och skickar in dig i kroppen. Det gör dig lugn, klar och vital. Ett fullständigt andetag står för ca 50 procent av kroppens utrensning.

Vatten, livets elixir

Kroppen består till 75 procent av vatten. Som smörjer leder, kokar maten i magen, ger lyster åt huden. Vatten är en av livets elixir och därför också den bästa drycken. Det är både renande och utresande. Med vattnet åker slagg och toxiner ut genom tarmkanalen och huden.

Hur mycket vatten just du bör dricka beror på kroppstyp, ålder och årstid, klimat. På sommaren behöver vi mer vatten. Vi blir generellt torrare när vi blir äldre. Om våren har många, oavsett kroppstyp, ofta långsam matsmältning, och matsmältningselden kan behöva eldas på med kryddor för att få igång utrensning av slagg och toxiner. Det beror på att kapha dominerar den här årstiden. Om toxinerna och slagget blir kvar blockerar de kroppens vävnader och celler och kan bidra till vårallergi, långsam matsmältning, trötthet, vårförkylning, till och med nedstämdhet. Här är en guide hur du kan balansera din kropp med vatten under våren:

  • Blir du lätt torr, har en oregelbunden matsmältning och lätt får förstoppning, ska du dricka rikligt vatten (Vata). Gärna varmt kokt vatten. Hjälpa den långsamma matsmältningen med vatten kokt med ingefära, spiskummin eller fänkål mellan målen. Eller gör ett te på lika delar av dessa kryddor.
  • Är du varm och svettas mycket, har en snabb matsmältning, lätt får diarré när du stressar behöver du också driva ordentligt med vatten för att svalka kroppen (Pitta). Drick kokt avsvalnat vatten. För att stärka och balansera eventuellt långsam matsmältning, koka vattnet med fänkål eller koriander och drick mellan målen.
  • Du som har långsam/svag matsmältning och lätt blir förkyld med slemmig hosta bör inte dränka den lilla elden du har med för mycket vatten (Kapha). Drick varmt vatten mellan målen. Koka vattnet med ingefära under våren. Du kan även göra te på lika delar kanel, ingefära och kryddnejlika.

Generella vattenråd:

  • Börja med att lyssna efter dina törstsignaler.
  • Drick vatten minst en halvtimme före frukost föra att rensa tarmen innan du intar ditt första mål.
  • Citron är basande. Lite pressad citron i morgonvattnet är därför en god morgonrutin.
  • Dricka vatten 1 timme till 30 minuter innan maten stimulerar matsmältningselden.
  • Drick vatten mellan målen, inte till maten. Att dricka stora glas kallt vatten medan du äter försvagar matsmältningselden. Några klunkar till maten hjälper matsmältningen att koka födan. Idealet är att du smuttar på vatten genom dagen. Kolsyrat vatten och läsk hämmar matsmältningen.
  • Filtrerat vatten är bäst eftersom dagens vatten tyvärr innehåller mycket toxiner eller är mineralfattigt.
  • Kokt vatten är lättare för kroppen att ta upp. Koka vattnet på morgonen och slå över det i vattenflaskan, så är det klart för det du ska göra under dagen.
  • Investera i en bra glasflaska med skydd istället att förvara vattnet i plast, som sprider sitt gift till vattnet. Ha vattenflaskan med dig, tillgänglig under dagen.

Text & bild Marie Androv, www.sjalikropp.se
R
edaktör, Dr Sangeeta Balaprakash

Author: Sangeeta

Leave a Reply